torsdag 24 februari 2011

Professionella styrelser i ideella organisationer?

Läser med intresse en artikel i Harvard business review nr. 2010:12 om styrelsearbetet i amerikanska globala börsbolag. Inte möjligt att rakt av jämföra med svenska ideella organisationer (inte minst författarens rekommendation om cirka 3 miljoner i årsersättning - "man gör det ju inte för att man behöver pengarna"), men kanske något att ta spjärn emot - se oss själva från ett annat håll.

Artikelförfattaren Pozen menar att styrelserna ofta är för stora för att fungera väl som beslutsorgan. Styrelseledamöterna har för lite expertis i det område som bolaget finns i och styrelseledamöterna lägger för lite tid på uppdraget för att verkligen förstå komplexiteten i bolagets verksamhet. Han föreslår en modell för bolagsstyrelser; professionella styrelser.

Pozens huvudpunkter:
Mindre styrelser: En grupp är som bäst på att fatta beslut om de är sex eller sju stycken, den är tillräckligt liten för att alla medlemmar i styrelsen ska ta personligt ansvar för gruppens beslut och nå konsensus inom rimliga tidsramar. Styrelsen bör bestå av VD och sex personer utifrån.
Större expertis: En person bör vara revisor (motsvarande) och en person generalist. Övriga fyra ska vara experter på bolagets affärstyp/bransch för att på rätt sätt utvärdera den information de får av bolagets ledning.
Mer tid: En styrelseledamot bör lägga tid på styrelsemöten, kommitteer och inläsning, motsvarande ungefär 200 tim/år. Därutöver bör hon lägga en till två dagar i månaden, eller cirka 200 timmar till, på att sätta sig in i företagets verksamhet.

Finns det något att lära/reflektera kring detta för ideella organisationer? Ja det tror jag att det gör. Min erfarenhet av styrelser är att de relativt ofta är stora, har kunskap om huvudmännen/medlemmarna snarare än verksamheten och att styrelseledamöter lägger relativt lite tid på sitt uppdrag, i alla fall sällan tid på att systematiskt sätta sig in verksamheten.

Mindre omfattning. I Västerås stadsmission, för att ta ett exempel som säkert inte är unikt, är minigränsen enligt stadgarna minst 13 personer i styrelsen; sju ordinarie, tre ersättare (som kallas till alla möten), en personalrepresentant med ersättare samt direktor. Uppåt finns ingen gräns och idag är det åtta ordinarie och fyra ersättare. Så stora styrelser riskerar att bli tandlösa i relation till en stark ordförande eller chefstjänsteman. Det är relativt enkelt för en driftig chefstjänsteman att "runda styrelsen". Ju större en styrelse är ju svårare är det faktiskt att med kraft ifrågasätta underlag, förslag till beslut med mera. Det är också större risk att någon/några av styrelseledamöterna blir tysta och passiva på styrelsemötena och att deras kompetens därmed inte kommer fram. Dessutom finns det en risk att diskussioner tar längre tid utan att det för den skull bli ett bättre resultat.
Större expertis. Min erfarenhet är att stor kunskap i verksamhetens sakfrågor sällan är det högst prioriterade i valberedningars eller årsmötens arbete. Snarare är det som väger tyngst ofta medlemskap i föreningen och stor kunskap om medlemmarna/medlemsorganisationerna. Det är klart att kunskap om medlemmarna/medlemsorganisationerna i vår värld är viktigt, men det kanske räcker med att en person i styrelsen har den typen av huvudsaklig kompetens?
Om vi nu har sju personer i styrelsen, vilken typ av kompetens ska de då ha? I Pozens fall var det ekonomi/revison, generalist och fyra med sakkompetens i branschen. Vad innebär det för en ideell organisation? Finansiering, PR/marknadsföring, ekonomi, projektledning förutom sakkompetens inom organisationens verksamhetsfält?
Det som också är intressant med resonemanget från Pozen är att det inte räcker med stor sakkompetens, utan grunden är (stor) erfarenhet av styrelse/ledningsarbete. För oss ideella föreningar i Sverige, inte minst på lokal nivå, blir denna kombination en utmaning. För oss i Västerås stadsmission skulle det innebära att vi ska hitta fyra-fem personer med stor erfarenhet av styrelse och ledningsarbete i en ideell organisation samt stor sakkunskap om socialt arbete. Ingen liten utmaning att hitta det i Västerås.

Mer tid. Generellt sätt lägger nog styrelseledamöter i ideella organisationer så mycket tid de kan på att göra ett bra jobb i styrelsen. Men om man nu återigen ska titta på Pozen så är 400 tim/år väldigt mycket tid, typ 20% av en heltidstjänst. Undrar hur många som skulle svara ja på frågan från valberedningen om den lät; skulle du kunna tänka dig att ställa din kompetens, energi och engagemang till förfogande 400 timmar om året utan ersättning och ta det rättsliga och ekonomiska ansvaret det innebär att sitta i vår styrelse? Och dessutom skulle tänka tanken att det är bra om personer får mycket erfarenhet genom att sitta i mer än en styrelse?
Men tänk vilken effekt det skulle få; tala om insatta och pålästa styrelseledamöter om de har möjlighet att lägga 400 tim/år!

Jag tror att det absolut finns mycket tankvärt i Pozens resonemang kring styrelsearbete. Jag tror att med mindre styrelser, högre kompetens hos styrelseledamöterna och mer tid för uppdraget kommer styrelsearbetet bli bättre och det kommer att ha långsiktiga konsekvenser för hela organisationen. En professionalisering väl värd att fungera vidare kring.

David

6 kommentarer:

  1. Bra där David! Det vore väldigt bra om det kunde bli mera diskussion om styrelsearbete i ideella organisationer. En generell erfarenhet är att det alltför sällan blir någon synergieffekt i styrelsearbetet. Var och en bidrar med sina färdigtänkta tankar utan att det uppstår "något tredje nytt". Mer tid för uppdraget tror jag inte är realistiskt. Däremot slimmade agendor med de reella vägvalsfrågorna/utvecklingsfrågorna och mindre styrelser med kompletterande kompetenser. Det ställer krav på att styrelser blir mindre bevakande av görandet i organisationen och ägnar sig åt att rikta in och följa upp och överlåta opererandet till ledning och anställda. Styrelsen styr och ledningen leder helt enkelt.

    SvaraRadera
  2. Och jag skulle vilja lägga till "färre cykelställsfrågor". Jag upplever att det alltför ofta hamnar frågor av operativ karaktär på styrelsens bord. Frågor som mycket väl skulle kunna beslutas om på tjänstemannanivå, men som de av någon outgrundlig anledning vill ska klubbas igenom i styrelsen. Nej, fram för mer strategiska diskussioner och inriktningsbeslut!

    SvaraRadera
  3. Hallå David! Fick länk till din blogg och tänk om styrelser i idéburna organisationer via Jan Ström på IDEELL ARENA (www.ideellarena.se). Håller med om att det finns alldeles för lite skrivet kring dessa frågor. För den intresserade finns en artikel ur Management Science som handlar om synen på konflikter som en möjlig intressant skillnad mellan styrelsearbete i kommersiell vs ideell verksamhet. klipper in kort abstract nedan.

    Filip Wijkström, Handelshögskolan i Stockholm

    Conflict in Organizational Decision Making: An Exploratory Study of Its Effects in For-Profit and Not-for-Profit Organizations C. R. Schwenk, Management Science, Vol. 36, No. 4 (Apr., 1990).

    "ABSTRACT: Though past research has shown that conflict may improve organizational decision making, business executives may have very different perceptions of the effects of conflict than executives of not-for-profit organizations. This exploratory study deals with executives' descriptions of the effects of conflict on their own organizations' decisions. Results show that high conflict is associated with high quality for the executives of not-for-profit organizations but with low quality for executives of for-profit organizations. Analysis of executives' written descriptions of these decisions suggests some reasons for this difference."

    SvaraRadera
  4. Jag tror att det är vanskligt att jämföra rakt av – som styrelseledamot i en ideell förening representerar du de medlemmar som valt dig och blir styrelsen _för_ liten riskerar också representativiteten att bli sämre.

    Sen är jag ändå övertygad om att mycket kan göras för att höja kvalitén på styrelsearbetet. Tydlig ansvarsfördelning/delegationsordning mellan styrelse och kansli, fokus på strategifrågor mm. Och inte minst: En uppgradering av valberedningens status. En extremt viktig funktion som inte sällan behandlas styvmoderligt.

    Men jag tror att all den här kompetensen redan finns inom den ideella sektorn. Jag tror att det vore bättre att inventera, samla erfarenheter och utveckla inom sektorn än att hämta managementmodeller från näringslivet.

    SvaraRadera
  5. ...apropå Pierres kommentar.

    Jag tycker att en styrelses främsta uppgift är att leda organisationen, inte representera medlemmen. Tyvärr tror jag dock att Pierres resonemang är alltför vanligt i ideella organisationer. Många ledamöter sitter på sina "lokala stolar" i t ex en regional styrelse och har svårt att lyfta blicken från sin egen verklighet och se till hela organisationens bästa.

    Sedan kan man ju fundera på om det är representativiteten eller kompetensen som är viktigast.

    Och även om representativiteten hade varit viktigt, så är den usel redan idag i många organisationer.

    SvaraRadera
  6. Det är klart att uppgiften är att leda organisationen - men styrelsen gör det på mandat av medlemmarna, något annat är ju alldeles orimligt i en medlemsbaserad, idéburen organisation.

    Och kompetens är viktigt, därav min kommentar om valberedningarna. Den uppgiften sköts idag allt för ofta av någon eller några med vänsterhanden - trots att valberedningens arbete är av väldigt stor strategisk betydelse.

    Jag ser självklart också problem i många styrelser (även om jag också har erfarenhet av flera mycket välfungerande sådana), men jag tror bara inte att nyckeln är att låna från näringslivet.

    SvaraRadera