måndag 9 september 2013

Han tänkte en sommar

I slutet av april sa jag upp mig från min tjänst. Jag gav mig själv lång tid att fundera på vad jag ska göra framöver, närmare åtta månader, då jag slutar först vid årsskiftet. Sommaren är en bra tid för funderingar och en hel del tid, mellan bad, lek, matlagning och nattning har gått till att fundera över vad jag ska göra framåt.
Lite oväntat för mig själv kom jag fram till att jag inte vill ha en ny fast anställning. På något sätt känns det inte rätt just nu, lite för inrutat och instängt. Tyvärr medför det också osäkerhet och jag brottas en del med viljan att göra det som jag tycker känns rätt och ansvaret som barn och hus och annat som ingår i livet medför. Men viljan av att göra det som känns rätt för mig just nu har vunnit, jag söker inga jobb.
Jaha, vad vill jag då, nu när jag vet vad jag inte vill? Denna fråga har tarvat betydligt mer tankemöda och jag har kommit en bit på väg men är inte klar än, och blir det nog aldrig. Några saker var lätta att komma fram till; jag vill ha roligt, jag vill vara fri och jag vill ha tid till min familj. Men mer konkret, vad vill jag arbeta med? I en bok jag har läst nyligen skriver författaren; det du går igång på, dina passioner, är ledtrådar till ditt autentiska ledarskap, så jag har funderat på vad jag går igång på.
Jag går igång på
  • ·         att utmana status quo i hur vi leder och organiserar våra organisationer. Allt från om budgeten verkligen är värd all den tid många lägger på att ta fram den, till hierarkins tvångströja. Det måste finnas mer humana och smartare sätt att leda och organisera än mycket av det som finns idag.
  • ·         att vrida, vända och knåda på embryon till bra verksamhetsidéer så att de får form och färg som gör dem möjliga att genomföra i verkligheten. Ofta genom att korskoppla mellan olika typer av verksamheter, att ta idéer från ett område och testa hur de skulle kunna fungera i ett annat område.
  • ·         att hitta en organisations ”själ” (eller igelkottskoncept som Jim Collins skulle säga) och låta den få vara styrande genom allt som görs och tänks, att fundera på hur organisationer kan var autentiska och hur detta kan synas i alla processer, system och kommunikation som sker.

Så det jag vill göra är att, genom att utmana det rådande ledarskapsparadigmet, hitta sätt att leda och organisera som skapar möjlighet för både människor, verksamheter och organisationer att växa, framförallt genom att låta medarbetare få makt och ansvar för helheten och genom att organisationerna har en tydlig idé om sig själva, en tydlig riktning som ligger till grund för alla beslut som fattas.

Ja, hur gör jag det i praktiken då? Ja, den frågan är fortfarande inte löst, men riktningen framåt tror jag är en kombination av att erbjuda den kompetens och erfarenhet jag har som konsult och starta och driva företag. Våren kommer att bli spännande!

1 kommentar:

  1. Spark i rumpan David!!!
    Allt löser sig - det gör det alltid...

    /Henrik i Gbg

    SvaraRadera